miércoles, 23 de mayo de 2012

A17


A17

Vanessa Henao.

1)    Anàlisi de l’hemeroteca

Diari: El País

Aspectes generals


-Denominació: El País Archivo

-Ubicació de l’accés a l’hemeroteca: Fàcil de trobar


-Cobertura temporal:

Des de del día de la primera publicació 4 de mayo de 1976 fins ara.

-Cost: 0 euros


Sistema de consulta

-Operadors booleans: AND, OR, NOT, XOR, SAME, WITH, NEAR, ADJ

-Frase literal: Hi ha possibilitat de fer una cerca entre cometes.

-Acotació temporal: Indicar la limitació temporal i apareixen les noticies compreses en aquest període.
-Acotació en col·leccions: El diari està perfectament estructurat en seccions per ubicar el contingut d’una només cal esmentar el nom de la mateixa.

-Acotació multimèdia: Disposa de vídeos i fotografies posant la paraula vídeo abans del nom de la recerca concreta.

-Consulta per navegació o data: L’Hemeroteca  permet la cerca per data.










Presentació dels resultats

2) Fer i comentar una cerca (temàtica del blog)

He  cercat notícies sobre el CCCB HE OBTINGUT 1231 resultats sense límit de data. . El aclarir la cerca amb CCCB 2012 els resultats han reduït  a 937 .  El buscador afina molt la cerca segons la informació sol·licitada

3)Fer una valoració crítica de l’hemeroteca.

L’hemeroteca del País és molt fàcil de fer servir, té una interfície clara e intuïtiva trobar resultats ràpidament. Disposa d’un calendari gràfic per triar la data, té nombrosos links a  continguts multimèdia i enllaça amb noticies d’altes diaris tot això fa que aquest mètode de consulta sigui enriquidor i eficient per a la feina periodística-

A14


A14

Vanessa Henao.


Locals culturals.


http://www.delicious.com/vanessahd


És una eina molt útil per emmagatzemar i ordenar informació ,  normalment el lloc de favorits és el mateix navegador, però és molt menys útil  perquè no permet classificar per temes ni compartir amb altres a més a més té un límit. Aquest servei és perfecte per disposar d’informació interessant i tenir accés des de qualsevol lloc.

Com punt feble trobo que l’idioma dificulta la navegació tot i què  l’interfície és clara i intuïtiva i a  amb l’ us acabes entenent com fer-ho servir treien el màxim profit.

A2


A2

Vanessa Henao


1.Posa un exemple en què es puguin veure els tres nivells: dades, informació i coneixement.

Dades: 15.000 desnonaments

Informació: Els procediments de desnonaments iniciats als jutjats espanyols van marcar un rècord històric al primer trimestre de l’any al elevar-se a 15.000

Coneixements : Els procediments de desnonaments iniciats als jutjats espanyols van marcar un rècord històric al primer trimestre de l’any al elevar-se a 15.000
un 36,3% més que el mateix període de l’any anterior



2. Quins són els usos de la informació?




Numèrica
Textual
Icònica
Audiovisual
Multimèdia
Oci i diversió
Número d’entrades venudes a l’últim concert. 1
Cartell amb informació del concert 5
Pòster 3
Videoclip 5
Web  4
Fer una recerca

Número d’afectats  pels desnonaments 5  
Pamflet explicatiu de la situació actual  5
IMATGE STOP DESAHUCIOS 3  
Documental 5  
Estudiar un tema
Dades sobre la crisi 5
Article Periòdic.  5
Il·lustració representativa al diari. 3
Inside Job. 5
Hemeroteca del País. 5
Prendre una decisió
Dades turístiques sobre Formentera 1
Revista 1
Imatge representava de l’illa   1
Anunci 1
Web de l’ajuntament  4  


A1


A1

Vanessa Henao


1.     Posa un exemple de permanència de la tradició oral en l’actualitat i justifica la teva elecció.

El fenomen del rumor perdura a l’actualitat més del que ens agradaria, mitjançant el boca- orella la informació circula sense verificació d’autenticitat i malauradament en moltes ocasions serveix com a font d’informació.

2.     Fes una breu explicació (pròpia, no copiada) dels següents conceptes. Pots donar la teva opinió:

Nadius digitals: Usuaris natius de l’era informàtica,  internet forma part de la seva educació i es mouen perfectament a la red.


Immigrants digitals: Són persones que per edat o procedència no han tingut accés habitual a internet i tenen més dificultats per fer-ne us.


Web relacional: entramat  digital que permet interactuar amb altres usuaris, intercanviar documents, vídeos, música qualsevol tipus de comunicació audiovisual.


3. Fes una relació dels productes o serveis de la Web social dels quals siguis un usuari actiu (és a dir, dels que tinguis obert un perfil) i una altra relació dels que coneguis o hagis vist algun cop, encara que no siguis un usuari actiu. Pots agafar com a referent la relació d’eines de la web social dels apunts.


Usuari: Facebook, Gmail, Linkedin
Coneguts: Twiter, Delicious.

miércoles, 16 de mayo de 2012

Tria de dos blogs dels companys de classe

La quarta sala
La quarta sala és un blog atractiu i interessant. La presentació va ser de les millors i l’he escollida, entre d’altres coses, per la constància que sembla que han demostrat els seus creadors.
Pájaros migratorios
Aquest blog, tot i tenir un fons negre i la lletra blanca (fet que cansa la vista després de llegir una estona) és un lloc web força interessant. El contingut se centra en els exercicis que s’havien de publicar i, pel que sembla, són bastant complets.  

A 20


Gestió de la informació T2. Javier Guallar
A20
Inici 7 maig 2012. Data límit publicació bloc: 14 maig 2012
Exercici individual 

PABLO RAMIREZ

Balanç de l’assignatura



...
N. Act
Data pub.
Títol
A1
13/02/12
Usos informació
A2
15/02/2012
Tradició oral...
A3



A4



A5
28/02/2012
Flickr
A6
12/03/2012
Cuentame
A7
05/03/2012
Els reptes de la llarga cua..
A12
28/03/2012
Cerca d’informació als cercadors
A13
11/04/2012
Google academic
A14
02/05/2012
Delicious
A15



A17
23/04/2012
Cerca Hemeroteca
A18
29/04/2012
Catàleg Biblioteca
A19
09/05/2012
AGE Fotostock i Corbis



Crec que valorar una assignatura globalment és molt complicat ja que hi ha molts petits detalls que sempre s’escapen però ho intentaré. Crec que l’assignatura de gestió de la informació ha estat bastant útil per mi. La tecnologia i la informàtica no son el meu punt fort, i de fet, algunes activitats que hi havia previstes per fer no les he sabut fer del tot bé. Però tot i així aquest semestre ha estat una oportunitat per conèixer una mica més tot aquest món i profunditzar-hi.
Estic una mica decebut per no haver pogut realitzar algunes de les pràctiques ni haver pogut assistir sempre a les classes. Per alguns problemes personals crec que m’he perdut una de les parts més importants del temari: La de cerca amb operadors booleans i cerques avançades. És una llàstima perquè sent jo tan dolent en aquests temes hagués estat de gran ajuda. Però fins l’examen encara tinc temps per aprendre’n.
El que sí que m’ha agradat és tot el tema de la documentació i de les llicències d’imatge. Sobretot perquè he après que la documentació és un aspecte fonamental a l’hora d’informar o de donar realisme d’una manera adequada (ho vaig veure amb el text dels documentalistes de CUENTAME) i espero treballar-ho més endavant.
Hi ha hagut activitats més i menys entretingudes però, en general, totes han estat prou útils. Crec però, que la classe hagués estat millor a l’aula d’ordinadors. Sincerament, crec que una assignatura així explicada d’una manera més pràctica faria que s’entengués millor i que els alumnes prenguessin més interès. Òbviament, la nostra aula no dóna per tant però seria bo trobar-hi una solució.
Tot i així crec que és una assignatura necessària i molt adient pel grau que estem cursant.
En un món d’informació, cal saber com gestionar-la.

lunes, 14 de mayo de 2012

Últim exercici


N. Act. Data pub. Títol (en el seu cas) URL
A0 13/02/2012 Exposició “Le cool”

A1 13/02/2012 Usos informació

A2 15/02/2012 Tradició oral...

A3 20/02/2012 El elixir del conocimiento

A4 22/02/2012 Documentació comunicació

A5 23/02/2012 Flickr

A6 21/03/2012 Cuéntame

A7 05/03/2012 Els reptes de la llarga cua

A12 28/03/2012 Cerca d’informació als cercadors

A13 11/04/2012 Google academic

A15 18/04/2012 Twitter

A14 4/05/2012 Delicious

A17 25/04/2012 Anàlisi d’una hemeroteca

A18 02/05/2012 Catàlegs de biblioteques





2. Valoració personal de les activitats (tant les del bloc com les fetes a classe).

L’assignatura de Gestió de la Informació d’enguany ha transcorregut d’una manera fluïda i sense massa entrebancs. Degut a l’arrossegament de la matèria he hagut de posar més que mai els cinc sentits a l’hora de preparar els exercicis puntuables, l’exposició, l’examen (encara que no aprovés per poc) i en definitiva, tota l’assignatura. He complert amb els terminis d’entrega de les activitats i he vingut a classe amb regularitat. Remarco la importància de la constància per aprovar la matèria: sense ser perseverant no es pot superar Gestió de la Informació. L’entrega contínua d’exercicis, tenir cura del blog, no oblidar els terminis d’entrega són aspectes primordials a l’hora d’avançar a l’assignatura. Crec que he complert amb les expectatives, ara només cal rebre la nota de la 1a. UF i fer l’últim sprint: entregar les dues últimes activitats de la 2a. UF i treure bona nota a l’examen final del Grup Gran, a part de fer una bona exposició final del blog.

Inicio el balanç del curs pel que fa a Gestió de la Informació parlant de la metodologia de treball a l’aula: el mètode emprat de classe magistral m’ha semblat adequat ja que hi ha temes pels quals són necessaris certs conceptes clau i coneixements. El soroll a l’aula ha desvirtuat, sovint, el paper del docent, tot i que han quedat clars els aspectes més concrets i necessaris del temari de l’assignatura. La realització d’exercicis a classe i l’obligació de publicar-ne d’altres al blog ha estat un bon mètode per seguir amb atenció els temes tractats a classe. Tant la visita de la persona responsable del catàleg de la biblioteca com de la treballadora de Mynews han estat interessants i han estat un bon complement per entendre, més de prop, la importància d’aquestes eines i recursos de cerca d’informació.

A continuació duré a terme un repàs per la majoria de les activitats d’aquest curs 2011-12.
La presentació a classe de la pàgina web relacionada amb el tema del blog vaig fer-la sobre la pàgina “Forfree”, una web que informa sobre l’oferta cultural a preus reduïts a Barcelona i als voltants. Degut a un malentès amb el grup de treball vaig canviar la pàgina web que inicialment havia previst presentar, és per això que la web mostrada a classe i la del blog són diferents. L’exercici de buscar avantatges i inconvenients em va servir per entrenar l’ull en termes de cerca d’informació i qualitat de les pàgines web.

L’exercici A1 em va servir per distingir entre un nadiu digital i immigrants digitals, entre d’altres coses. La pràctica que tractava sobre els usos de la informació vaig saber identificar entre dades, informació i coneixement, com també la classificació entre diferents tipus de dades. A més, vaig haver de puntuar la que em semblava més útil o important, cosa que em va fer dubtar molt.

Gràcies al vídeo El elixir del conocimiento vaig tenir l’oportunitat de seguir de prop l’evolució que ha patit la cerca d’informació, així com les eines que han aparegut últimament i que ens faciliten molt la feina. La descripció de cada eina em va fer recordar conceptes que ja coneixia i me’n va mostrar de nous, com el Digg i el Bookmarks.

El següent exercici va obligar-me a identificar les funcions de la documentació en varis recursos en línia com una hemeroteca, un vídeo, una pel·lícula o un anunci. Em va costar identificar-ne alguna perquè la línia que les separa sovint és fina. Se’m va fer llarga la descripció del vídeo de Hillary Clinton, degut a que hi havia moltes de les funcions representades.

La pràctica referent a Flickr va ser molt útil per endinsar-me a la pàgina. Ja coneixia els Creative Commons però vaig poder entendre’ls una mica més i saber diferenciar-los. La cerca de les fotografies adients amb el tema del meu blog va ser força distesa i útil.

Les funcions de la documentació van tornar a sortir a l’exercici sobre la recopilació d’informació a la sèrie Cuéntame. Adonar-me de la feina que comporta realitzar una sèrie que pretén acostar-nos el passat va ser un dels avantatges d’aquesta activitat. També va ser complicat identificar les funcions i argumentar la meva proposta.

La pràctica A7 va obrir el debat relatiu a la protecció de les dades personals aparegudes als recursos en línia. Vaig identificar la web de La Vanguardia com un exemple de lloc on la protecció de dades era important, ja que disposava d’un apartat especial al respecte. En definitiva, l’exercici va fer que pensés sobre la meva postura sobre el tema i em va incitar a localitzar un exemple de bones pràctiques. 

Gràcies a l'exercici A12 relatiu a la cerca d'informació a cercadors vaig refrescar els operadors booleans i vaig descobrir les possibilitats que m'ofereixen, tant a Google com a qualsevol buscador. També vaig aprendre més sobre YAHOO i vaig saber restringir les cerques amb més eficiència per tal de trobar el que necessitava. Val a dir que els exercicis realitzats a classe sobre els operadors booleans no van ser massa útils per tal d'entendre perfectament quan i com s'utilitzen. La correcció a la pissarra no va ser prou explícita per justificar el per què de l'ús d'aquells operadors. És un tema prou destacat com per treballar-hi una mica més a classe, encara que sovint sigui un xic pesat. 

La pràctica entorn el Google acadèmic va ser força interessant perquè tot i haver cursat anteriorment l'assignatura, no coneixia del tot les possibilitats que ofereix aquest recurs. Amb l'opció “només els millors resultats”, per exemple, vaig aconseguir limitar el soroll que m'apareixia a la majoria de cerques que acostumava a fer . Gràcies a aquesta eina puc estar sempre a l'aguait d'allò que més m'interessa sense necessitat de cercar cada vegada el que vull.
L'exercici sobre Twitter ha estat dels més funcionals. Tot i saber que és una eina primordial per comunicar-te i mostrar al món qui ets i què fas (d'una manera més professionalitzada), abans de la realització de la pràctica no estava endinsat al món Twitter. Entre el grup gran i la 2a. UF hem treballat força aquesta eina, de manera que he sabut apreciar-ne els avantatges. La immediatesa és el factor clau que fa de Twitter un recurs a tenir en compte, però també cal destacar-ne l'addicció que comporta si l'utilitzes discriminadament. De moment l'estic incorporant al meu consum de xarxes socials paulativament. La pràctica m'ha ajudat a comprendre’n més aspectes claus.

L'exercici A14 sobre Delicious m'ha ensenyat una nova eina de la qual en desconeixia la potencialitat. L'ús adequat de les etiquetes és molt important per tal de tenir els interessos catalogats i saber-los trobar amb facilitat quan els necessiti. A més, la possiblitat de compartir enllaços és útil i facilita la connexió entre els internautes. També he descobert que és una eina que serveix per dissenyar el perfil que desitjo projectar a la xarxa i per tant, a millorar tot allò que els altres veuen o saben de mi a Internet.

L'anàlisi de l'hemeroteca de La Vanguardia va mostrar-me aspectes que no havia tingut en compte d'aquest recurs. Determinar si la cerca em permet utilitzar els operadors booleans o les frases entre cometes i tenir en compte la presentació de resultats com a factors per valorar-la em va ajudar a tenir més estris per saber si una hemeroteca o pàgina de cerca d'informació està ben feta o no.

L'exercici relatiu als catàlegs de biblioteques va anar acompanyat d'una sessió a classe duta a terme per la responsable del catàleg de la Blanquerna. D'aquesta manera, cada cop que hi torno a entrar tinc les eines per confegir una cerca acurada per qualsevol dels termes que m'interessin, conec les limitacions del catàleg (a l’hora de cercar per matèries, hi ha més d’un terme que designa una sola àrea temàtica, fa falta unificar matèries...) però també els punts forts com la possibilitat d'accedir al compte personal per tenir disponibles les últimes cerques, el servei d'alertes o les múltiples opcions disponibles per acurar la cercai evitar el soroll.

En definitiva, l'assignatura de Gestió de la Informació m'ha donat les claus per obrir portes al món d'Internet. Gràcies a la confecció dels exercicis he conegut recursos que no sabia que existien, m'he endinsat al món de la cerca d'informació de qualitat i he augmentat els meus coneixements referents al potencial d'Internet, no només en termes de connectivitat personal i xarxes socials, sinó també amb tot allò que té a veure amb forjar-se un futur professional prometedor a partir de les accions dutes a terme al món digital.

miércoles, 9 de mayo de 2012

A 19 PABLO RAMIREZ


AGE Fotostock
 

Friday Night Jazz on the roof of Antoni Gaudi's Casa Mila, Eixample, Barcelona, Catalonia (LKF-167940)

-He entrat a la web d’AGE fotostock i he escrit les paraules “conciertos barcelona” al cercador. M’han sortit un seguit d’imatges (algunes de la fórmula 1 del passat cap de setmana) i he escollit la que creia més convenient. És una imatge del públic d’un concert de Jazz que es va donar a la nit a l’aire lliure a la Casa Milà (La Pedrera).

-És del tipus Creative.

-Té drets gestionats

Corbis


Museum Of Contemporary Art Of Barcelona, Macba

-He entrat a corbis i en aquest cas he buscat per “museos Barcelona” i he escollit també la imatge que em semblava més adient.

-Tipus editorial

-També té els drets gestionats.

 

Els dos bancs d’imatges m’han semblat prou interessants tot i que crec que Corbis és millor que AGE. El cercador ha estat més precís amb la meva cerca i sobretot m’ha donat més opcions (cerca avançada) per acabar trobant el que jo volia. He trobat també que la informació de la fotografia, tot i que no és massa diferent, també és més complerta que a AGE Fotostock. Així doncs crec que els dos son bons bancs d’imatges tot i que Corbis és millor.

viernes, 4 de mayo de 2012

A14

Esports de muntanya, escalada.
Delicious és un servei per guardar favorits i compartir-los a la web. Delicious té eines per guardar i compartir les direccions que desitgem. La Interfície és clara i força ràpida d’aprendre, tot i estar en anglès. Hi ha la possibilitat de consultar entre els nostres favorits i veure quins hem incorporat últimament, entre d’altres funcions. També podem twitejar noves pàgines webs interessants, així com compartir-les per Facebook. Les etiquetes permeten identificar i catalogar els nostres enllaços d’una manera clara i fàcilment reconeixible.
Punts febles: idioma i informació sobre què serveix. Punts forts: possibilitat de compartir enllaços i de guardar-los i consultar-los segons els nostres interessos. També és un punt fort la quantitat de persones que tenen un compte Delicious: d’aquesta manera la pàgina es converteix en una gran biblioteca d’enllaços i continguts interessants aportats per milers de persones.

miércoles, 2 de mayo de 2012

A18

Catàlegs de biblioteques


1)     Últim número del suplement del diari ARA Time out cultura.
2)     Time out cultura, suplement cultural del diari Ara, última publicació del 27 d’abril de 2012. Enllaç:
Per localitzar aquest document he emprat la cerca avançada del catàleg de la Biblioteca Blanquerna. A la cerca per paraula clau he escrit “Time out” AND “Cultura” AND “Barcelona”. No he limitat la cerca per la nostra biblioteca perquè era d’esperar que em redirigís a aquesta, ja que s’especialitza en comunicació. El tipus de document escollit ha estat “Revista”, la llengua el “català”. Tampoc he informat de l’any ni de l’editor perquè m’ha semblat que per trobar el que buscava, no calia. Pel que fa a la selecció del document, he triat el més recent.
Un aspecte positiu del catàleg és la possibilitat d’accedir al teu compte, de manera que les cerques queden registrades per si, més endavant, ens interessa repetir-les. A més, el servei d’alertes per avisar que s’acaba el termini de préstec també és útil. Respecte la cerca avançada, ofereix suficients opcions per tal de trobar allò que busques.  Pel que fa a punts negatius, cal dir que a l’hora de cercar per matèries, hi ha més d’un terme que designa una sola àrea temàtica. Fa falta unificar matèries. Una proposta personal seria un desplegable amb totes les matèries ordenades alfabèticament. Un altre aspecte negatiu és que el cercador no busca la col·lecció per paraula clau. Per últim, el préstec interbibliotecari és lent: Des de la petició d’un exemplar, pot passar més d’una setmana fins que està disponible a la biblioteca desitjada.


Portada de l’últim número de Time Out

Còpia de pantalla de la cerca avançada al Catàleg de la Biblioteca