N. Act. | Data pub. | Títol (en el seu cas) | URL |
A0 | 13/02/2012 | Exposició “Le cool” |
|
A1 | 13/02/2012 | Usos informació |
|
A2 | 15/02/2012 | Tradició oral... |
|
A3 | 20/02/2012 | El elixir del conocimiento |
|
A4 | 22/02/2012 | Documentació comunicació |
|
A5 | 23/02/2012 | Flickr |
|
A6 | 21/03/2012 | Cuéntame |
|
A7 | 05/03/2012 | Els reptes de la llarga cua |
|
A12 | 28/03/2012 | Cerca d’informació als cercadors |
|
A13 | 11/04/2012 | Google academic |
|
A15 | 18/04/2012 |
|
|
A14 | 4/05/2012 | Delicious |
|
A17 | 25/04/2012 | Anàlisi d’una hemeroteca |
|
A18 | 02/05/2012 | Catàlegs de biblioteques |
|
2.
Valoració personal de les activitats (tant les del
bloc com les fetes a classe).
L’assignatura
de Gestió de la Informació d’enguany ha transcorregut d’una
manera fluïda i sense massa entrebancs. Degut a l’arrossegament de
la matèria he hagut de posar més que mai els cinc sentits a l’hora
de preparar els exercicis puntuables, l’exposició, l’examen
(encara que no aprovés per poc) i en definitiva, tota l’assignatura.
He complert amb els terminis d’entrega de les activitats i he
vingut a classe amb regularitat. Remarco la importància de la
constància per aprovar la matèria: sense ser perseverant no es pot
superar Gestió de la Informació. L’entrega contínua d’exercicis,
tenir cura del blog, no oblidar els terminis d’entrega són
aspectes primordials a l’hora d’avançar a l’assignatura. Crec
que he complert amb les expectatives, ara només cal rebre la nota de
la 1a. UF i fer l’últim sprint: entregar les dues últimes
activitats de la 2a. UF i treure bona nota a l’examen final del
Grup Gran, a part de fer una bona exposició final del blog.
Inicio
el balanç del curs pel que fa a Gestió de la Informació parlant de
la metodologia de treball a l’aula: el mètode emprat de classe
magistral m’ha semblat adequat ja que hi ha temes pels quals són
necessaris certs conceptes clau i coneixements. El soroll a l’aula
ha desvirtuat, sovint, el paper del docent, tot i que han quedat
clars els aspectes més concrets i necessaris del temari de
l’assignatura. La realització d’exercicis a classe i l’obligació
de publicar-ne d’altres al blog ha estat un bon mètode per seguir
amb atenció els temes tractats a classe. Tant la visita de la
persona responsable del catàleg de la biblioteca com de la
treballadora de Mynews han estat interessants i han estat un bon
complement per entendre, més de prop, la importància d’aquestes
eines i recursos de cerca d’informació.
A
continuació duré a terme un repàs per la majoria de les activitats
d’aquest curs 2011-12.
La
presentació a classe de la pàgina web relacionada amb el tema del
blog vaig fer-la sobre la pàgina “Forfree”, una web que informa
sobre l’oferta cultural a preus reduïts a Barcelona i als
voltants. Degut a un malentès amb el grup de treball vaig canviar la
pàgina web que inicialment havia previst presentar, és per això
que la web mostrada a classe i la del blog són diferents. L’exercici
de buscar avantatges i inconvenients em va servir per entrenar l’ull
en termes de cerca d’informació i qualitat de les pàgines web.
L’exercici
A1 em va servir per distingir entre un nadiu digital i immigrants
digitals, entre d’altres coses. La pràctica que tractava sobre
els usos de la informació vaig saber identificar entre dades,
informació i coneixement, com també la classificació entre
diferents tipus de dades. A més, vaig haver de puntuar la que em
semblava més útil o important, cosa que em va fer dubtar molt.
Gràcies
al vídeo El elixir del conocimiento vaig tenir l’oportunitat
de seguir de prop l’evolució que ha patit la cerca d’informació,
així com les eines que han aparegut últimament i que ens faciliten
molt la feina. La descripció de cada eina em va fer recordar
conceptes que ja coneixia i me’n va mostrar de nous, com el Digg
i el Bookmarks.
El
següent exercici va obligar-me a identificar les funcions de la
documentació en varis recursos en línia com una hemeroteca, un
vídeo, una pel·lícula o un anunci. Em va costar identificar-ne
alguna perquè la línia que les separa sovint és fina. Se’m va
fer llarga la descripció del vídeo de Hillary Clinton, degut a que
hi havia moltes de les funcions representades.
La pràctica referent
a Flickr va ser molt útil per endinsar-me a la pàgina. Ja
coneixia els Creative Commons però vaig poder entendre’ls una mica
més i saber diferenciar-los. La cerca de les fotografies adients amb
el tema del meu blog va ser força distesa i útil.
Les
funcions de la documentació van tornar a sortir a l’exercici sobre
la recopilació d’informació a la sèrie Cuéntame. Adonar-me
de la feina que comporta realitzar una sèrie que pretén acostar-nos
el passat va ser un dels avantatges d’aquesta activitat. També va
ser complicat identificar les funcions i argumentar la meva proposta.
La pràctica A7 va obrir
el debat relatiu a la protecció de les dades personals aparegudes
als recursos en línia. Vaig identificar la web de La Vanguardia com
un exemple de lloc on la protecció de dades era important, ja que
disposava d’un apartat especial al respecte. En definitiva,
l’exercici va fer que pensés sobre la meva postura sobre el tema i
em va incitar a localitzar un exemple de bones pràctiques.
Gràcies
a l'exercici A12 relatiu a la cerca d'informació a cercadors vaig
refrescar els operadors booleans i vaig descobrir les possibilitats
que m'ofereixen, tant a Google com a qualsevol buscador. També vaig
aprendre més sobre YAHOO i vaig saber restringir les cerques amb més
eficiència per tal de trobar el que necessitava. Val a dir que els exercicis realitzats a classe sobre els operadors booleans no van ser massa útils per tal d'entendre perfectament quan i com s'utilitzen. La correcció a la pissarra no va ser prou explícita per justificar el per què de l'ús d'aquells operadors. És un tema prou destacat com per treballar-hi una mica més a classe, encara que sovint sigui un xic pesat.
La
pràctica entorn el Google acadèmic va ser força interessant perquè
tot i haver cursat anteriorment l'assignatura, no coneixia del tot
les possibilitats que ofereix aquest recurs. Amb l'opció “només
els millors resultats”, per exemple, vaig aconseguir limitar el
soroll que m'apareixia a la majoria de cerques que acostumava a fer .
Gràcies a aquesta eina puc estar sempre a l'aguait d'allò que més
m'interessa sense necessitat de cercar cada vegada el que vull.
L'exercici
sobre Twitter ha estat dels més funcionals. Tot i saber que és una
eina primordial per comunicar-te i mostrar al món qui ets i què fas
(d'una manera més professionalitzada), abans de la realització de
la pràctica no estava endinsat al món Twitter. Entre el grup gran i
la 2a. UF hem treballat força aquesta eina, de manera que he sabut
apreciar-ne els avantatges. La immediatesa és el factor clau que fa
de Twitter un recurs a tenir en compte, però també cal destacar-ne
l'addicció que comporta si l'utilitzes discriminadament. De moment
l'estic incorporant al meu consum de xarxes socials paulativament. La
pràctica m'ha ajudat a comprendre’n més aspectes claus.
L'exercici
A14 sobre Delicious m'ha ensenyat una nova eina de la qual en
desconeixia la potencialitat. L'ús adequat de les etiquetes és molt
important per tal de tenir els interessos catalogats i saber-los
trobar amb facilitat quan els necessiti. A més, la possiblitat de
compartir enllaços és útil i facilita la connexió entre els
internautes. També he descobert que és una eina que serveix per
dissenyar el perfil que desitjo projectar a la xarxa i per tant, a
millorar tot allò que els altres veuen o saben de mi a Internet.
L'anàlisi
de l'hemeroteca de La Vanguardia va mostrar-me aspectes que no havia
tingut en compte d'aquest recurs. Determinar si la cerca em permet
utilitzar els operadors booleans o les frases entre cometes i tenir
en compte la presentació de resultats com a factors per valorar-la
em va ajudar a tenir més estris per saber si una hemeroteca o pàgina
de cerca d'informació està ben feta o no.
L'exercici
relatiu als catàlegs de biblioteques va anar acompanyat d'una sessió
a classe duta a terme per la responsable del catàleg de la
Blanquerna. D'aquesta manera, cada cop que hi torno a entrar tinc les
eines per confegir una cerca acurada per qualsevol dels termes que
m'interessin, conec les limitacions del catàleg (a
l’hora de cercar per matèries, hi ha més d’un terme que designa
una sola àrea temàtica, fa falta unificar matèries...) però també
els punts forts com la possibilitat d'accedir al compte personal per
tenir disponibles les últimes cerques, el servei d'alertes o les
múltiples opcions disponibles per acurar la cercai evitar el soroll.
En
definitiva, l'assignatura de Gestió de la Informació m'ha donat les
claus per obrir portes al món d'Internet. Gràcies a la confecció
dels exercicis he conegut recursos que no sabia que existien, m'he
endinsat al món de la cerca d'informació de qualitat i he augmentat
els meus coneixements referents al potencial d'Internet, no només en
termes de connectivitat personal i xarxes socials, sinó també amb
tot allò que té a veure amb forjar-se un futur professional
prometedor a partir de les accions dutes a terme al món digital.
No hay comentarios:
Publicar un comentario